متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان طبیعی [معرفی 5 روش فوری]

 

متورم شدن سیاهرگ های راست روده یا بواسیر پس از زایمان (طبیعی) برای زنان امری رایج است. رحم در حال رشد به ورید بزرگی که خون را از پاها به سمت قلب می‌برد، فشار می‌آورد. یبوست دوران بارداری نیز به ایجاد بواسیر پس از زایمان کمک می کند. نشستن در حمام سیتز و مصرف مسکن های بدون نسخه یا داروی هموروئید می تواند در درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان طبیعی کمک کننده باشد.

بواسیر یا هموروئید چیست؟

بواسیر وریدهای متورم در راست روده (ته روده بزرگ) است. هنگامی که این رگ های خونی متورم می شوند، یک توده نرم یا گاهی سفت را در داخل راست روده یا اطراف مقعد خود احساس خواهید کرد.

هموروئید می تواند به کوچکی یک نخود یا به بزرگی یک انگور باشد و ممکن است خارش یا درد داشته باشد. گاهی اوقات باعث خونریزی مقعدی می شود، به خصوص زمان اجابت مزاج.

بواسیر می تواند علائم مختلفی ایجاد کند، از جمله:

  • خونریزی در هنگام اجابت مزاج
  • تورم
  • خارش

برای آشنایی بیشتر با هموروئید و نحوه درمان آن، مقاله درمان سریع بواسیر را بخوانید.

علت بواسیر بعد از زایمان چیست؟

زنان باردار وزن اضافی نگهداری از کودک خود را روی شکم و لگن خود دارند. این امر بازگشت خون از ناحیه لگن را سخت می کند.

بسیاری از زنان باردار به دلیل موارد زیر یبوست یا کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج دارند:

  • تغییرات هورمونی که بر دستگاه گوارش تاثیر می گذارد
  • تغییر رژیم غذایی در دوران بارداری
  • تحرک و فعالیت کمتر
  • آهن بیش از حد به دلیل مصرف مکمل های آهن
  • کودک در حال رشد به روده های مادر فشار می آورد و بر هضم غذا تاثیر می گذارد

یبوست بعد از زایمان نیز شایع است. در بسیاری از زنان، این امر می‌تواند ناشی از ترکیبی از تغییر هورمون‌ها، داروهای ضد درد، کم‌آبی بدن، یا ترس از درد ناشی از هموروئید باشد.

هموروئید می تواند با زور زدن و یبوست بدتر شود. اگر در دوران بارداری هموروئید دارید، احتمالاً هموروئید پس از زایمان را تجربه خواهید کرد.

به نقل از سایت webmd:

هموروئید در سه ماهه سوم بارداری و یک ماه پس از زایمان شایع است.در مطالعه ای که روی ۲۸۰ زنی که زایمان طبیعی داشتند، انجام شد، ۴۳ درصد هموروئید داشتند.

معمولاً هموروئید هایی که در دوران بارداری ایجاد شده اند، پس از زایمان خود به خود از بین می روند، به خصوص اگر بتوانید از یبوست جلوگیری کنید (با چند نکته ساده که در زیر ذکر شده است).

گاهی اوقات هموروئید بعد از بارداری از بین نمی رود. حدود ۴۰ درصد از زنان پس از زایمان دچار هموروئید یا پارگی های کوچک در مقعد خود می شوند که به آن شقاق می گویند.

اگر هموروئید پس از زایمان به خودی خود از بین نرفت، چند کار وجود دارد که می توانید برای درمان آن انجام دهید.

چرا بواسیر بعد از زایمان بسیار شایع است؟

بارداری به چند دلیل احتمال ابتلا به هموروئید را افزایش می دهد:

رحم در حال رشد به ورید تحتانی فشار می آورد که خون را از پاهای شما به سمت قلب می برد. این فشار جریان خون را از نیمه پایینی بدن کاهش می دهد. فشار ناشی از کندی خون به وریدهای اطراف راست روده فشار می آورد و آنها را متورم می کند.

در عین حال، افزایش هورمون پروژسترون دیواره‌های سیاهرگ‌ها را شل می‌کند و تورم آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. پروژسترون همچنین با کند کردن حرکت غذای هضم شده از طریق دستگاه گوارش (معده و روده) به یبوست کمک می کند. هنگامی که مدفوع آهسته تر حرکت کند، آب بیشتری از مدفوع گرفته می شود و باعث سفت شدن آن می شود.

یبوست (یکی دیگر از شکایات رایج در دوران بارداری) می تواند باعث هموروئید یا بدتر شدن آن شود. زور زدن منجر به هموروئید می شود. فشار شدیدی که در حین زایمان طبیعی دارید نیز می تواند در ایجاد هموروئید بعد از زایمان نقش داشته باشد.

هموروئید پس از زایمان چگونه درمان می شود؟

۱- برای تسکین موقت درد، می‌توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن حتی اگر در دوران شیردهی هستید استفاده کنید. فقط مراقب باشید بیش از دوز توصیه شده روی بسته مصرف نکنید. از آنجایی که آسپرین با سندرم ری در کودکان مرتبط است، بهتر است در دوران شیردهی از مصرف آن اجتناب کنید.

۲- بعد از هر بار اجابت مزاج، از دستمال مرطوب مرطوب شده با فندق جادوگر استفاده کنید که فقط برای افراد مبتلا به هموروئید ساخته شده است.

۳- همچنین می‌توانید بعد از اجابت مزاج دوش بگیرید و در حمام سیتز چند بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بنشینید.

۴- از کرم ها، پمادها، پدها و شیاف های هموروئید با مشورت پزشک خود استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که بیشتر این محصولات برای یک هفته یا کمتر استفاده می شوند. استفاده طولانی مدت از آنها ممکن است علائم هموروئید را بدتر کند.

۵- راه دیگر برای تسکین آرامش این است که چند بار در روز یک کیسه یخ (با پوششی نرم) روی آن ناحیه نگه دارید. یخ ممکن است تورم و ناراحتی را کاهش دهد.

ممکن است درمان های سرد و گرم را جایگزین کنید. با یک کیسه یخ شروع کنید و سپس در یک حمام سیتز گرم بنشینید.

چگونه می توان از بواسیر پس از زایمان جلوگیری نمود؟

یکی از راه های پیشگیری از بواسیر، پیشگیری از یبوست است:

  • یک رژیم غذایی با فیبر بالا با مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و لوبیا مصرف کنید. اگر غلات باعث ایجاد گاز و نفخ می شود، فیبر را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • شش تا هشت لیوان در روز آب بنوشید، اگر ادرارتان زرد تیره است، معمولاً نشانه این است که باید آب بیشتری بنوشید.
  • ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی در هفته را هدف گذاری کنید. ورزش منظم به خواب بهتر کمک می کند، استرس را کاهش می دهد و سطح انرژی را افزایش می دهد.
  • اگر یبوست دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید مکمل فیبر یا نرم کننده مدفوع مانند یک ملین را امتحان کنید یا خیر؟
  • یکی دیگر از راه های درمان یبوست، تمرینات روزانه کگل است. این تمرینات نه تنها ماهیچه هایی را که به ادرار کردن کمک می کند، بلکه عضلات اطراف راست روده را نیز تقویت می کند.
  • سعی کنید از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید تا فشار وارده بر رگ های راست روده کاهش یابد. زمانی که در حال شیردهی، مطالعه یا تماشای تلویزیون هستید، دراز بکشید.
  • وقتی مجبور به نشستن هستید، روی بالشتک های دونات شکل بنشینید.

این نکات در درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان طبیعی، باید باعث کوچک شدن بواسیر شود. اگر بیش از یک هفته است که آنها را امتحان کرده اید و علائم بهبود نیافته است، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت احساس علائم زیر مراجعه و درمان فوری ضروری است:

  • خونریزی از رکتوم
  • درد در راست روده شما
  • هموروئید سخت و دردناک شده است

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !